Träningar
Här finns mer information om träningar på vår anläggning i Klutmark, LÄS HÄR.
"Länken fungerar utan Facebook-inloggning i mobil om ni byter läge till "desktop mode".
Motocross eller enduro är inte helt ofarligt. Därför finns det regler för hur träningen ska bedrivas så att riskmomentet minimeras.
Det viktigaste först:
Utrustningen:
* Hjälm – naturligtvis obligatorisk.
* Ryggskydd – naturligtvis obligatoriskt.
* Knäskydd--naturligtvis Obligatoriskt
* Rejäla skor – gärna crosskängor.
* Glasögon – var rädd om dina ögon.
* Handskar
Klädsel i övrigt är tåliga byxor och tröja samt handskar. Klädsel som gör att du inte får köra alls är gympaskor, avsaknad av ryggskydd, kortbyxor, T-shirt, inga handskar.
Observera att detta är för ditt (eller ditt barns) egen säkerhet. Träningsansvarig får under inga omständigheter släppa ut någon utan rätt utrustning.
Ljud:
Det näst viktigaste är ljudnivån på motorcykeln. Eftersom banan ligger som den ligger så hörs det väl hos grannarna när maskinerna har dåliga ljuddämpare. Lösningen är enkel. Använd original ljuddämpare och byt ullen i ljuddämparen ibland. Minns du inte när du bytte den sist så gör det innan du kommer med cykeln till Klutmark. Tack.
Om din cross låter för mycket kommer träningsansvarig be dig avsluta din körning och återkomma när ljuddämparen är åtgärdad.
Stickprovskontroller av ljudnivån på maskinerna sker kontinuerligt.
Miljömatta ska användas i depån, både vid träning och tävling.
Träningstider:
Vi startar träningen på våren när banan torkat upp. Det brukar bli i mitten/slutet av maj. Vi åker vanligtvis september ut.
Tisdagar | 18.00 - 21.00 | Alla klasser |
Torsdagar | 18.00 - 21.00 | Alla klasser |
Lördagar | 10.00 - 14.00 | Alla klasser |
Söndagar | Stängt |
Tisdagar, torsdagar och lördagar tränar både stora och små. Träningen delas upp i träningspass om ca 30 min där dom stora tränar när dom små vilar och tvärt om…
Undantag från träningstiderna är när det är tävlingar, arbetskvällar, tysta helger eller liknande.
Även vid ”tyst helg” har vi specialtider – se kalender.
När det är träning delar träningsansvarig på tiderna så 50cc+80cc kör för sig och 125cc och över för sig. Det är av säkerhetsskäl.
Specialregel ! Maskiner av typ Yamaha TTR 125, Honda XR100 , Honda CRF 150 eller liknande tränar med 80 cc.
Under träning med max 50-85cc så har de mindre åkarna hela banan för sig själva. Man köra på hela banan.
Det finns även en speciell knattebana. Den är väldigt liten och passar därför de allra minsta åkarna. Den kan nyttjas på alla ovanstående tider, dvs även när de stora kör. Föräldrar skall vara i banans närhet under körning.
Första besöket:
En vanlig missuppfattning är att man måste var otroligt duktig bara för att visa sig på crossbanan i Klutmark. Ingenting kan vara mer fel! Alla som vill köra är välkomna, ung som gammal, nybörjare som expert. Vi välkomnar alla skogs- och stugcrossåkare som inte hittat hit än. Och man behöver inte ha den senaste årsmodellen på hojen heller. Stämningen är mycket god och alla accepteras utan undantag. De som är erfarna och duktiga hjälper de som är nybörjare.
Övriga regler:
* Du måste vara medlem i en svemo ansluten klubb tex. Skellefteå MS + lösa träningsavgift för att få träna (se avgifter) +inne ha träningslicens eller tävlings licens...Engångs träningslicens finns att lösa på plats.
Tränings licensen är en försäkring för dig som förare.
* Alla måste fylla i träningskortet vid varje träningstillfälle.
* Förare som tränar skall ha klädsel av lämpligt material.
* Ryggskydd är obligatoriskt.
* Vadskaftade kängor av motocrosstyp (kraftiga).
* Cyklarna får ej tokgasas i depån. Du stör grannarna.
* Miljömatta måste användas i depån
* Absolut minimihastighet gäller för körning i depån eller på väg ned till banan.
Det betyder ettan och lite gas. Buskörning medför att du får skjuta cykeln i stället.
Uppgifter för träningsansvarig:
* Låsa upp och igen grinden.
* Föra träningsprotokoll.
* Ta betalt för träningsavgifter. Sälja medlemskort och dokumentera betalningen.
* Se till att träningstider följs.
* Ansvara för att samtliga motorcyklar håller rätt ljudnivå.
* Absolut ingen körning får ske med motorcykel som har för hög ljudnivå.
* Max 94 dbA vid varvtal enligt FIM.
* Ansvara för att avflaggning och utsläpp sker mellan 65-85cc och de stora cyklarna.
* Ansvara för att flaggvakter står på vissa skymda ställen.